A vas hasznosulását befolyásoló tényezők:

Csökkenti:

Kávé, fekete tea, tej, cukor, finomított élelmiszerek, fehér liszt, adalékanyagok (pl.: savanyúság szabályzók), szódabikarbóna rendszeres fogyasztása, a magas cukortartalmú édességek, túlzott gabonafogyasztás (főleg a búza!), ugyanis azok fitátjai (fitánsavak) a vassal oldhatatlan komplexet képeznek, gyógyszerek (savlekötők, reflux elleni készítmények, szívgyógyszerek nagy része, vérnyomás szabályozók, hormontartalmú gyógyszerek, fogamzásgátlók), polifenol szerkezetű vegyületek (tea, bor), túlzott szója és olajos magvak fogyasztása, kalcium és annak oxalátsói.

Hiába van többszörös vastartalom az állati húsban vagy a májban, alig a tizede képes hasznosulni, míg a növényi eredetű élelmiszerekben található vas szinte 100%-ban hasznosulhat. Annak ellenére, hogy a hem-vas felszívódása elvileg jobb, mint a nem hem-vasé… Az állati eredetű élelmiszerekben viszont lényegesen több toxin és káros anyag raktározódik el (pláne a májban), mint egy növényben. És ezek a toxinok sok esetben megakadályozzák a hasznosulást.

Nem feltétlenül a vas bevitellel van a baj, hanem azzal, hogy az emberek nagy részének nincs rendben a bélflórája, anyagcsere betegségek alakultak ki és ezáltal elégtelen a felszívódás.

A szervetlen vaskészítmények (pl a Fe-szulfát) szedése várandósoknál azért veszélyes, mert a magzat már megszületése előtt vasmérgezést kaphat, illetve az újszülött szervezete nehezebben bontja le az anyai vörösvérsejteket, ami elhúzódó sárgasághoz, ezáltal túlzott aluszékonysághoz vezethet.

A szervetlen vas szedése gátolja az E-vitamin hasznosulását a szervezetben.

Vas felszívódásához szükséges:

  • A vas könnyebben és nagyobb hatásfokkal szívódik fel a vérkeringésbe molibdén, réz, B-vitaminok és C-vitamin, E vitamin, béta-karotin, mangán, magas klorofill tartalom jelenlétében.
  • Homeopátia: Ferrum Metallicum 5ch 1×5 golyó naponta (segíti a szervezetbe bekerült vas beépülését)
  • Ferrum Phosphoricum Schüssler só
  • Napi 2 órányi friss levegőn való intenzív mozgás

Vashiány esetén is elsősorban a bélflórát, az emésztést és a felszívódást kell rendbe tenni. Ugyanis ha az rendben van, és kiegyensúlyozottan táplálkozunk, nem eszünk bizonyos élelmiszereket aránytalanul nagy mennyiségben (hús, búza, tej, cukor), ha ügyelünk arra, hogy a vitaminokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket, létfontosságú zsírsavakat bejuttassuk a szervezetbe, akkor általában magától helyreáll a vasérték.

Vastartalmú ételek:

Állati eredetű: máj (csak BIO), fekete kagyló, osztriga

Zöldségek: hüvelyesek (bab, borsó, csicseriborsó, zöldbab), csicsóka, spárga, mángold, sóska, brokkoli, cékla, répa, zeller, karalábé, hagymafélék, retek, sütőtök, petrezselyemzöld, vizitorma, salátafélék, porcsin gabonák: tönkölybúza, búzacsíra, zab (zabpehely), köles és az amarant bír a legmagasabb vastartalommal

Gyümölcsök: őszibarack, piros, bordó gyümölcsök (csipkebogyó, fekete és piros ribizli, bodzabogyó stb), vörös szőlő, alma, aszalt gyümölcsök: sötét mazsola, barack, szilva, füge, datolya

vashiany

Csírák: napraforgó, vöröskáposzta, lencse, görögszéna, zsázsa, búza, csicseriborsó, rozs, zab, bab, borsó

Olajos magok: dió, mák, mogyoró, szelídgesztenye, szezámmag, tökmag, napraforgó

Teának valók: rooibos, csalán (réz is van benne), la pacho, zöld tea, csipkebogyó (C-vitamin is van benne)

Egyebek: algák, méz (minél sötétebb), savanyú káposzta, stevia (C-vitamin is van benne), szárított vargánya, erdei gombák, jó minőségű kakaó, fokhagyma

Tippek:

  • érdemes minél többfélét variálni a fenti ételek közül változatosan
  • vas pótló táplálék-kiegészítők: Huminiqum, Múmió, Algák, kék mák, goji, pH Green Miracle
  • emésztésre, hogy a vas felszívódjon: bélflóra regenerálók (pl. Imsyser)